torsdag 18 juni 2026

En liten presentation :)


   

Kanske dags för en liten presentation såhär snart två år efter jag började få ”målarfnatt” som fortfarande håller i sig! Jag heter Katarina men kallas Inna av de flesta så det använder jag på mina alster.


(Ska se om jag kan lyckas med att fästa detta inlägget så det alltid ligger överst... det är ju det där med teknikens under! Ibland går det bra, ibland inte alls som jag tänkt... 😅)

 

Är en autodidakt (för mig ett nytt ord som visst betyder självlärd vilket jag aldrig hade hört innan…😊 ) konstnär som målar intuitivt med mycket färg, oftast i akryl men också en del i akvarell.

Strax före jag fyllde 59 tog jag äntligen upp mitt gamla barndomsintresse och nu undrar jag varför jag väntat!  Sååå himla roligt som detta är! När jag minns tillbaka på när jag var barn så spenderade jag mycket tid med ritblock och färger och sen har jag nog alltid haft inom mig att en vacker dag så…

Har ofta tänkt att jag kan börja måla när jag blir pensionär men varför skulle jag vänta!?

Nu när jag börjat igen känns det som det bara ”legat latent” och väntat på att få komma ut!

Jag vill här passa på att Tacka alla som peppat mig både så jag kom igång men sen också de som visat sånt intresse och t.o.m ville köpa målningar av mig vilket jag fortfarande är lika tacksam och glad över för det fanns inte ens i min vildaste fantasi när jag fick frågan första gången! 🙏❤️

 

Min mamma målade mycket så hon har också varit en källa till inspiration ❤️

 

Har deltagit i ett par grundkurser med Kerstin Wessberg här i Karlstad men också varit med på ett par workshops/målarträffar online både med Kerstin och med andra konstnärer.

 

Fantastiskt vad det ger att träffa andra konstnärer och dela tips och idéer med varandra! En ny värld har öppnat sig för mig känns det som 🥰

 

Har ställt ut på Carlstad art Gallery maj-juni 2025

Grand Galleri Karlstad juli 2025

Biblioteket i Karlstad oktober 2025

The Wall of Art i Karlstad januari 2026

Rådhuscaféet i Karlstad mars-april 2026

Topperyd (Nässjö) april 2026

Plaza Karlstad april-maj 2026

 

Har lite mer inplanerat så mycket roligt att se fram emot! 🩷

 

Tack till er som tittar in hos mig, välkomna att höra av er om ni är nyfikna på något 


måndag 15 juni 2026

Små söta vänner

 Nu blev det ännu en tös med sällskap av lite smådjur o blommor… 🌸🕷️

Den målningen fick heta ”Små söta vänner”

I helgen har Tina varit hos mig, vi har haft sååå mysigt! Då passar jag på att få lite ordning i min köksateljé när jag haft undanplockat för att vi skulle kunna sitta i köket 😊

Det är enbart när jag får besök som jag gör det och då blir det alltid lite extra kul att måla igen när det är nystädat (det kanske inte syns men så e de 😅) o jag har lite koll på vart jag har alla färger, penslar o pennor!






söndag 14 juni 2026

Rolig podcast förra hösten 😊

 Nu vill jag visa nåt roligt för de som ej sett/hört detta innan och även spara det för mitt eget minne, förra året i september var jag med i en konstpanel! Så himla roligt var det 😄 Kolla gärna här:

(Vet inte om det är jag som gör fel men det verkar som att ni får spola tillbaka lite om ni vill höra från början)

PODCAST OM KONST, klick här!




torsdag 11 juni 2026

Räknar ner o funderar 🌸

 ”Ut ur tredje ögat” fick denna heta 💚 Sen följer ett par foton jag tog på väg till bion i söndags, finns många fina motiv i stan 😊

Nu sitter jag o bläddrar lite på konst.se o funderar på att registrera mej där 🤔 Har konstnärsvänner som är nöjda och har sålt en del via den sidan, vi får se hur jag gör! 

Nu räknar jag ner till semestern, jobbar bara 2 dagar till!

Det kommer inte bli så mycket målat då eftersom jag är mestadels i Skåne/Blekinge men konst blir det iaf 🎨 Ska ju ställa ut hos Galleri Plume i Viken 24/6 - 5/7  o det ser jag mycket fram emot 🥰

Ha en fin kväll ☀️






lördag 6 juni 2026

Ugglefunderingar & lite neon

 Den första här fick jag fundera på ett par dar 🤔 Först om den var klar… sen nån dag till för att komma på en passande titel… 

Men nu så! ”Va får ho allt ifrån sa ugglan” 🦉😄

Nästa färgglada (som omväxling…) lite tokiga tös fick däremot namn direkt, det bara kändes att hon skulle heta ”Kastar mej ut!” 💖

Igår var jag på ArtHouse efter jobbet och hämtade några tavlor som de ramat åt mig bl.a ”Uggla med bihang” och ”Kodrömmar”

Kossorna ska på sommarbete hos Galleri Ekdahl på hans sommarutställning i Deje! 🐄

Ha en fortsatt fin nationaldagskväll 🇸🇪 Jag målar nog en stund till… 🙃🎨🌸






söndag 31 maj 2026

Lila Uggla & konstrunda 💜

 Gomorron från TV-soffan där jag även intar mina måltider av naturliga orsaker, eller så naturligt kanske det inte e att ha målargrejer på hela köksbordet… 😂🎨

En ny målning klar! ”Hoppla lil(l)a ugglan!” var väl ett passande namn till denna ryttaren 🦉💜🐎

I fredags gick jag den traditionella konstrundan fast jag fick reducera antal gallerier denna gång för jag ville så gärna se hur Kerstin Wessberg har det i sin ateljé och det var verkligen ett bra beslut! Sååå himla fint, mysigt o trevligt var det! 💖

Men jag hann med Enomis (som det tog ett tag innan jag fattade att det var Simone baklänges) där jag fångade henne på bild med dottern Natalie 🥰

Var även inne på Ekdahls galleri som hade sitt sista vernissage tyvärr, där visade han samlingen med projekt 10x10 där min lilla ”lite blyg” finns bland dessa över 200 små tavlor!

Galleri Hagen, Café gjuteriet och Grand galleri lyckades jag klämma in också, mycket trevligt på alla just som det brukar va 😊

Galleri Värmland, som också är ett mycket fint och trevligt galleri, tittade jag in hos igår på vägen till Actic 👍

Hos Kerstin träffade jag många trevliga människor o visst är det ett fint foto på Kerstin o vår goa konstnärsvän Thomas 🥰

Nu ska jag cykla till Orrholmen för ett dopp & en stund i solen som förhoppningsvis blir kvar hela dagen ☀️

Ha en Underbar söndag 🌸




Några av tavlorna i projekt 10x10, syns det vilken jag målat? 😊


Kerstin & Thomas 👩‍🎨🧑‍🎨

Simone & Nathalie 🥰

måndag 25 maj 2026

Sol, bad & ko som plockar blommor 🌹

Två tavlor klara, den första påbörjades på målarkvällen på ArtHouse och får heta ”Solvarm” ☀️

Den andra lilla kossan som plockar blommor funderar jag på ett passande namn till 🤔🐄

Igår tog jag ett dopp vid nya favoritbadplatsen vid Orrholmen, nu är det hela 16,6 grader i vattnet! 

Nu ska jag måla en stund men försöka slita mej i god tid för att lägga mej tidigt… 😴






Semester & utställning 🌸

  Nu närmar sig utställningen hos Galleri Plume i Viken med stormsteg! Har full sjå att försöka få med tavlor inför den samtidigt som jag sk...